Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Liverpool tur och retur - del 4 av 6

Kategori: Krönika

I dag ger jag dig del 4 av 6.
Fram till matchstart kommer jag att berätta ett minne varje dag från min drömresa som jag gjorde i oktober 2009.

Del 4:
Efter den magnifika lilla rundturen inne på Anfield gick jag vidare till Liverpool FC:s museum. Det var en häftig upplevelse för ett Liverpoolhjärta att skåda.
Där fanns orginalmatchtröjor från väldigt många årgångar, där fanns bilder, pokaler, spelares skor och herrans mycket mer.
2005 vann Liverpool den klassiska Champions League-finalen i Istanbul mot italienska AC Milan. Matchen blev klassisk (för dig som inte vet) på grund av att Liverpool låg i underläge med hela 3-0 efter 45 minuter och gjorde en fantastisk vändning i andra halvleken. The Reds vann halvleken med 3-0 och matchen togs till en mållös men verkligen inte chansfattig förlängning. Straffar fick avgöra och där var Liverpool starkast.
Jag minns att jag förmodligen skrek så mycket att de som sov (de som inte gillar fotboll med andra ord) i Kil garanterat vaknade allihop. Det var en sjuk match att skåda - det tyckte även de som sett finalen med neutrala ögon. Hundratusentals fans mötte upp spelarna och ledarna när de vid hemkomsten åkte kortege genom stadens gator.
På museumet fanns matchbollen, där fanns Xavi Alonsos skor som han använde i finalen, där fanns medaljen och givetvis stod även pokalen snyggt uppställd i en monter. Så nära en Champions League-titel har jag aldrig tidigare varit.
(texten fortsätter under bilderna)


Guldmedaljen 2005.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Uefa Champions League-pokalen från segern 2005. En svensk
tjej tog den här bilden åt mig.
Fotoägare: Dennis Johansson Hall.


Matchbollen CL-finalen 2005.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Lagkapten Steven Gerrard lyfter titeln mot Istanbuls himmel i maj 2005.
Liverpool tog sin femte seger i Europacupen/Champions League och
fick därmed behålla pokalen.


Jamie Carragher (född 28/1 1978) och lagkapten Steven Gerrard
(född 30/5 1980). Båda uppväxta i trakterna kring Liverpool och båda
med Liverpool FC som sin moderklubb. Här är det riktiga hjärtat i laget.


Hundratusentals människor samlades längs gatorna när hjältarna kom
tillbaka från Istanbul efter att ha besegrat Milan efter straffar i den mest
dramatiska fotbollsmatch som någonsin spelats.


Efter att jag varit inne på arenan, inne på museumet och använt mitt "svarta bälte" i shopping i supportershoppen så tog jag buss nummer 17 mot centrum igen.
Jag gjorde staden.
Besökte bland annat Disney Store och gissa vad - det fanns ett par supportershoppar i centrum också.
Jag besökte dem också (vilket kanske inte var någon större skräll) och inhandlade mer grejer. Grejer jag förmodligen hade missat på det första stället och som var "livsnödvändiga".
Efter någon timme på stan drog jag mig så sakta ner mot Merseyside (floden heter Mersey River) och strosade runt på shoppingcentrumet "Albert Dock".
En mysig plats på jorden.
När jag kände mig klar tog jag några kliv bort till Queens Dock, där mitt hotell så mysigt hade placerats.
Det blev lite paus innan jag hängde på svenskgänget till en restaurang för en svensk supporterträff.
Under kvällen besökte jag/vi (några svenska Liverpoolfans) Jamie Carraghers sportbar (Carra har Liverpool som moderklubb och är en 33-årig backrese med väldigt stort klubbhjärta).


Foto: Dennis Johansson Hall.


Albert Dock. Foto: Dennis Johansson Hall.


Mersey River med ett hangarfartyg som lade till ett par dagar innan
jag kom till Liverpool. Foto: Dennis Johansson Hall.



Foto: Dennis Johansson Hall.


Mitt i city. Foto: Dennis Johansson Hall.

I del 5 i morgon, fredag, har vi kommit till matchdagen - dagen med stort D på drömresan!

// Dennis

På lördag är det seriepremiär i Premier League och Liverpool tar emot Sunderland på Anfield klockan 16 (visas på bland annat på Viasat Fotboll).

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Detta låter som en resa som alla ska göra innan

    man dör...

    2011-08-11 | 22:19:53
  • Dennis säger:

    Sedan Tipsextratiden på SVT under 1980-talet hade jag drömt om att se Liverpool möta ärke-ärkerivalen Manchester United på Anfield.

    Givetvis var det extra viktigt att det var just på våran hemmaplan, Anfield.

    I augusti bestämde jag mig att nu väntar jag inte längre. Därmed beställde jag resan och matchbiljetten och drog till de brittiska öarna ensam.

    Man kommer långt med knackig engelska.

    Hur jag upplevde dagen med stort D börjar jag berätta om i kväll - i Del 5 av 6.

    Den sista delen publicerar jag på bloggen senast klockan 14 i morgon lördag - två timmar före avspark av årets säsong.

    Hoppas du läser vidare...



    Ps. Glöm inte att skriva namn när ni kommenterar.

    2011-08-12 | 10:44:59
    Bloggadress: http://blila.blogg.se/

Kommentera inlägget här: