Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Ängen växer och allt förstörs

Kategori: Barn & Familj

Investering inför nästa sommar måste bli en ny gräsklippare.
Vi köpte en bagagnad inför den här sommaren - då den andra gick sönder förra säsongen, med rep och hela kittet. Repet lagades, men eftersom maskin ställts upp hela vinterna har motorn gått sönder.
En gräsklippare ska stå plant, gräs ligger på marken och därför har gräsklippare byggts för att stå plant - inte uppställda. Precis som de flesta saker byggts/skapats av en anledning och inte för andra användningsområden.
Den nyköpta gräsklipparen fick köras tillbaka efter endast en klippning - choken hoppade ur sitt läge och det gick inte att starta maskinen.
Lagningen tog två minuter, men resan tur och retur varade i lite drygt en timme.
Nästa klippning slutade "självgåenderotationen" på framhjulen att fungera. Jag kämpade mig igen klippningen med ett "betongblock" till gräsklippare - kroppen var trasig i fem dagar efteråt.
Sedan dess har gräset fått växa - för ytterligare en resa för att be säljaren laga det nya felet har jag ärligt dragit mig för... snart hade det varit lika "billigt" att köpa en ny gräsklippare med 52 centimeters bredd som det är att frakta den vi har fram och tillbaka.
I dag tänkte jag köra en klippning trots att maskinen är vansinnigt tung och ger ett motstånd då hjulen inte ger med sig som de ska.
Gräset på tomten är galet högt efter att ha fått växa i flera veckor.
Då gick choken sönder igen.
Jag försökte få igång den med minst 30 dragningar - sen gav jag upp och körde in den i förrådet igen.
NU får gräset växa... jag orkar inte mer fel på allt jag tar i eller gör... och gräset, det är ju redan fyra meter högt ändå...
Snart tar jag kökssaxen och lägger mig på alla fyra och klipper grässtrå för grässtrå - då kanske jag hinner klart mattan tills det är dags igen. Fast det kanske inte heller blir bra, då klipper jag väl gräset för kort.
Det är svårt att hela tiden försöka och bara mötas av motstånd hela tiden... givetvis är det därför jag inte bytt bräder på garaget eller målet huset än - eller bytt bräder på altanen... jag kan inte... efter alla galna fel, även om det inte alltid är mitt fel (som med den "nya" gräsklipparen), så är inte självförtroendet eller självkänslan på topp direkt.
Och lusten försvinner naturligtvis också.
Jag känner mig bara värdelös.
Okunnig.
Nu kan jag inte ens klippa gräset - det står två trasiga gräsklippare hemma hos oss... tre, eftersom Noah hade sönder sin plastgräsklippare i dag också... ingen av oss får någon ny.
 
Satte på vattenspridaren till Noah istället - men även den hade våra kids lyckats ha sönder. Den sprutade vatten, men den gick inte fram och tillbaka som den skulle.
Men Noah blev glad, blöt och iskall:
 
 
 
 
 
// Dennis
(ger upp för i dag - nya försök en annan dag)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: