Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Fem kronor var värt mycket

Kategori: Barn & Familj

När jag var liten tiggde jag fem kronor många gånger av min mamma.
Åtminstone när det var "Kil hela veckan".
Det var så mycket det kostade att få sig en degklump och en pinne för att grilla pinnbröd över öppen eld.
Många pinnbröd blev det.
Ett år under festveckan var det auktion på Gröna torget. Jag var där, jag var något år yngre än vad Hugo är i dag.
Det ropades ut en trästol med armstöd och fyra stabila ben. Den hade tygsits och färgen var orange.
Stolen var anskrämligt ful och naturligtvis var det ingen som ropade in den stolen.
Men jag tänkte att den skulle passa perfekt till mitt skrivbord. Jag behövde en stol, så enkelt var det.
Och som tur var kikade min mamma förbi Gröna torget strax innan auktionen var avslutad.
Gissa vad... jag tiggde en femma.
När de avslutat alla rop tog jag med mig min femma och gick fram till gubbarna, "snälla, får jag köpa den där stolen?"
Jag minns att de tvekade, jag hade ju bara fem kronor. Men efter lite övertalning gick köpet igenom.
Jag minns hur jag kämpade men den otympliga och för mig ganska stora stolen, som jag lyft upp på min cykelsadel. Det var inte särskilt långt hem, men det kändes som mil, minns jag.
Men till slut stod den där, den otroligt fula stolen, intill mitt skrivbord.
Jag hade kvar stolen i flera år.
Just den femman offrade jag mitt pinnbröd på en orange stol.
Det hade jag förmodligen inte gjort i dag.
Kil hela veckan var riktigt stort på den tiden, för hör och häpna cirka 30 år sedan. Årets upplaga smygstartar den 8 augusti med marknad och den 9 augusti med landskamp i fotboll. Under vecka 33 blommar Kil upp under en hel vecka (programmet publiceras vecka 32).
För många, den roligaste veckan på året - särskilt bland de äldre invånarna.

Jag letade och letade och letade på nätet efter en bild på min stol. Men hittade naturligtvis ingen, troligen för ful till och med för Google. Stolen på bilden är ändå ganska likt den stolen jag beskrivit, tänk dig bara att tyget är knallorange och ramen något ljusare.
Knallorange alltså! :-)

// Dennis

Kommentarer


Kommentera inlägget här: