Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Livsglädje under Livsglädjemässan

Kategori: Arbete

Vi är mitt i vecka 42 och året är 2014.
Överallt i världen är det elände, elände, elände och detta rapporteras dagligen, timme efter timme, från våra nyhetskanaler på tv och radio.
ISIS, ebola och svält är bara några tunga saker det hela tiden sänds inslag ifrån. Men elände även på lägre nivå, men ack så jobbigt för de inblandade, som till exempel alla dödsolyckor som den senaste tiden inträffat på E18 vid Sörmon.
Hemskheter, hemskheter, hemskheter...
Andra mår psykiskt mycket dåligt och springer dagligen hos psykolog, terapeuter och andra som kan bidra till bättre hälsa.
Var är vi i tiden egentligen?
För visst är det så att sämhället inte alltid har sett ut så här?
Eller har det gjort det?
 
Livsglädje.
Livsglädje.
Livsglädje.
Synonymer till ordet livsglädje finns det bara ett ord av: livslust.
När man googlar ordet livsglädje och ställer frågan vad det betyder kommer det upp tusentals artiklar där folk från hela landet och inom alla yrkeskategorier och åldrar försöker sig på att förklara.
Men.
Jag tror att det är helt individuellt var i sammanhanget man sätter in ordet livsglädje.
Testa själv: Vad är livsglädje för dig?
 
Igår fick jag en aha-upplevelse av en helt självklar sak som man inte går och tänker på dagligen, för det bara är så. Jag har tio fingrar och lika många tår, jag kan se och höra, jag har två ben och två armar, jag har tak över huvudet, mat finns så det räcker och jag lyfter upp en liten kran så har jag rinnande vatten.
Det skulle vara livsglädje för oerhört många människor på vår jord om de hade det lika bra som jag.
För många anses detta vara självklara saker, men när jag sätter mig ner och fördjupar mig i tanken är det ingen självklarhet. Inte ens i Sverige, Värmland eller på Hammarö. Alla har det inte lika bra som jag har det. Eller som kanske du har det.
Dessutom har jag en underbar fru, jag har två egna barn och två härliga bonusbarn, jag bor i hus och jag och hustrun har varsin bil.
Jag har det jävligt bra helt enkelt (på ren svenska).
 
Jag har också en gåva.
En stark gåva.
Jag kan arbeta.
Den förmågan har jag och jag har inte bara ett jobb, jag har flera bollar i luften.
Ett stort privilegium.
Och detta kommer jag dela med mig av under kommande helg, när jag sätter upp Livsglädjemässan i Storfors kulturhus. Bakom arrangemanget står min enskilda firma Hammarö Media, men det är ju jag det.
Under dagarna två, 18-19 oktober, kommer folk gratis att få möjligheten att träffa massor av spännande personer som står som utställare och kommer dela med sig av sina erfarenheter för att sprida glädje. Jag har även, med stolthet, lyckats få ihop ett scenprogram av absolut yttersta svenska elitklass - det blir konsert och stand-up (se även bilderna nedan), seminarier, föreläsningar, modevisning och dansuppvisning.
 
Det är en mäktig känsla som sprider sig i min kropp och min själ när jag får frågan:
"Kommer ni sälja biljetter till The Compleatles under mässan, för vi tycker det är krångligt att skriva ut biljetter via ticnet."
- Ja, överblivna biljetter kommer vi sälja slut på under lördagen, svarade jag.
"Bra det, för vi är ett gäng på cirka 13 personer som inför detta anordnat en återträff där vi ska äta en bit mat, förfesta lite och sen gå på konserten. Det var cirka 20 år sedan vi sågs allihop."
 
DET är livsglädje för mig. Det är ett bevis på att jag lyckats med Livsglädjemässan, jag har med hjälp av mässan skapat glädje hos andra människor - det är det jag jobbar för och nu fick jag kvittot redan före mässan ens öppnat.
Nästan så man blir tårögd... 20 år sedan de träffas och tack vare att jag ordnar med Beatlesfest ses vännerna igen.
Häftigt!
 
Hoppas du också hittar till Livsglädjemässan i Storfors kulturhus i helgen - vi hoppas på fullt hus.
Öppettider:
Lördagen den 18 okt: 10-17 (19 startar The Compleatles och baren öppnar redan klockan 18)
Söndagen den 19 okt: 10-15
 
Läs mer om Livsglädjemässan: HÄR.
 
Väl mött!
 
// Dennis
 
 

Kommentarer

  • farmor säger:

    En hälsning från Spanien,Lycka Till med Helgen!!

    2014-10-16 | 20:23:18

Kommentera inlägget här: