Fam Johansson-Hall-Rosendahl

" Bättre betyg går inte att få "

Kategori: Barn & Familj

Kan man få ett bättre, häftigare och större betyg än det jag fick på parkeringen direkt efter fredagskvällens TV-sända match i Superettan.
När jag var på väg till bilen gick jag förbi en kvinna och en man, kvinnan sa då: "Tack speakern! Kan man få veta vad du heter?"
En kortare konversation inleddes och mannen i sällskapet frågade mig om jag visste vem kvinnan var. "Nej, det vet jag tyvärr inte", svarade jag.
"Jag tycker du är en fantastiskt duktig speaker!", sa hon till mig innan hon presenterade sig som änka till den legendariska Degerforsspeakern Börje Ågren - som höll i mikrofonen i över 20 år, bland annat under den allsvenska tiden på 1990-talet.
Börje avled hastigt 2006 under en Spanienresa, han blev 62 år.

Att få de orden av Börje Ågrens hustru kändes stort, mycket stort.
Jag tänkte: "Bättre betyg och kvitto kan jag förmodligen inte få!"

Inför matchen, Degerfors-Landskrona, intervjuade jag som vanligt tränarna på innerplanen 20 minuter före matchstart.
Men den här kvällen var det inte som vanligt - jag intervjuade fotbollslegenden Henrik "Henke" Larsson, som sedan något år tillbaka är tränare i Landskrona BoIS.
En gång i tiden hade jag t-shirts på mig där det var en bild på Larsson och det kunde stå: "Kung Henke" på bröstet eller ryggen.
Nu hade jag tagit min förra fotbollsidol i hand, två gånger, och stod på Stora Vallas gräsmatta med mikrofonen i handen och samtalade med honom.
Efter att ha frågat de vanliga frågorna gällande matchen och hans BoIS passade jag på att fråga lite andra frågor.
Bland annat frågade jag om vad han tyckte var den största skillnaden på att vara spelare jämfört med tränare (Larssons svar i korthet: Som spelare kom man till dukat bord, som tränare måste man fixa allt). Jag frågade om vilken av alla stora tränare han själv haft som han tagit störst intryck av inför sin egen tränarkarriär (Larssons svar i korthet: Det är som du säger att jag haft förmånen att ha haft många duktiga tränare, men jag har och lärt mig av de som har varit dåliga). Dessutom frågade jag om hans nya roll som expert-kommentator under fotbolls-EM i Polen/Ukraina (Larssons svar i korthet: Nu är det Landskrona BoIS som gäller, så får vi ta det andra vid ett annat tillfälle).
Det var några av de frågor jag ställde till "Henke" Larsson och jag tror att publiken var nöjd med intervjun - det var i alla fall jag.
Och kul var det!


Det var inget fel på stämningen på Stora Valla när Degerfors tog
viktiga tre pinnar mot "Henke" Larssons Landskrona BoIS.
Matchen slutade 2-0 (0-0).


    
"Henke" Larsson gånger två. En av landets största fotbollsspelare någonsin har en fantastisk karriär bakom sig. Han var proffs i Feyernoord, Celtic, Barcelona och Manchester United (Man U, på lån från Helsingborg).
I blågult gjorde "Henke" 106 matcher och svarade för 37 mål - varav mängder av viktiga och minnesvärda.


1) Jag intervjuar "Henke" Larsson 20 minuter före matchstart på Stora Valla.
(Foto 1 och 2: enomis.se / Simone Syversson... Tack för bilderna!)



2) Jag introducerar inför tränarintervjuerna på innerplanen på Stora
Valla tillsammans med Degerforstränaren Patrik Werner och
Landskronatränaren "Henke Larsson". TV4 Sport-kommentatorn
Robban Perlskog får också vara med i bild.

// Dennis

Kommentarer

  • farmor säger:

    Det måste varit en speciell känsla i den stunden.Men speakern kan sin sak det tycker dom som har hört den rösten,kramar!

    2012-05-26 | 09:15:36

Kommentera inlägget här: