Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Lionel Andrés Messi - bäst genom alla tider

Kategori: Fotboll



Edson Arantes do Nascimento (Pelé), Diego Armando Maradona, Marco van Basten, Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro eller Lionel Andrés Messi - de så kallade experterna spekulerar om vem som är den bästa fotbollsspelaren genom alla tider.
Mest figurerar Pelé, Maradona och nu även Messi.
Jag hörde av kommentatorerna under Champions League-finalen lördagen den 28 maj 2011, Barcelona-Manchester United (3-1), att Maradona vann tolv titlar varav ett VM-guld (1986) och Messi har nu vunnit femton titlar, dock inget VM-guld (ännu).

Lionel Messi är i mina ögon tveklöst den bästa spelaren jag någonsin sett spela fotboll. Och då har jag sett Pelé i flera matcher på video. Den lilla argentiska liraren fyller 24 år den 24 juni och kommer ohotat att ta hem Ballon d'Or (priset som världens bästa fotbollsspelare) för tredje året i rad.
Och då har killen säkert tio gyllene år kvar i toppen av fotbollen - med det menar jag att vi har många år kvar att njuta av hans trollerikonster.
Aldrig har jag sett en sådan spelare med en så maxad speed som kan driva bollen så tätt intill fötterna (ja, han är fullständigt tvåfotad), dribbla/finta motståndarna med små rörelser på små ytor, en enorm spänst och nickkunskap samt ett snabbt, välplacerat och hårt skott. Messis spelsinne är magnifikt och den lille store liraren är i mina ögon den mest kompletta fotbollsspelaren som någonsin skådats.
Många säger att det inte går att jämföra över tid och det stämmer mycket bra. Man kan undra hur bra Pelé och Maradona hade varit i den hårda, snabba och tekniska moderna fotbollen? Det får vi aldrig veta men jag är övertygad om att tekniskt sett kanske de kunde hänga med men i övrigt är Messi överlägsen (ja, troligen tekniskt också).

Lionel Messi är nummer ett han kommer leda sitt FC Barcelona till flera stora titlar med lagets attraktiva fotboll.
I Champions League-finalen spelar Europas två bästa lag (ja, det gör fördjävla ont i Liverpoolhjärtat att säga så) och trots detta var det bara ett lag på Wembley's otroligt fina gräsmatta.
Barcelona krossade Manchester United, inte bara i målprotokollet utan även i spelskicklighet. Efter 30 minuters spel hade FCB haft 256 passningar inom laget, United hade då hunnit upp i exakta hundra. Efter det slutade de visa den statistiken på TV - antagligen var det för förnedrande.
Att Barcelona är världens bästa och trevligaste fotbollslag råder det ingen tvekan om - att Lionel Messi är den bästa fotbollsspelaren i världen genom tiderna råder det för mig heller inga som helst tvivel på.
Att se honom spela fotboll är en ren njutning.

Håller du med eller har en annan åsikt får du gärna kommentera detta. 

// Dennis

Kommentarer


Kommentera inlägget här: