Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Magnifikt Iron Maiden

Kategori: Barn & Familj



Klockan var 21.12 när introt till nya plattans leadspår började dundra på ett fullsatt Ullevi i Göteborg. Det var fredagskväll, semesterns första dag och fantastiskt fint väder - det var perfekta förhållanden för en grym konsert.
Efter fyra minuter hördes formstarka Bruce Dickinsons stämma i högtalarna och trummor, gitarrer och bas brakade loss i ett synkat sound "Satellite 15....The final frontier".
Publikhavet på innerplanen visste inga gränser och det var en fantastisk syn från läktare O på rad 28 att se detta. 20 000 hoppande, sjungande och klappande fans i jämn takt.
"Scream for me Gothenburg", skrek Dickinson och 56 245 åskådare lydde så taket (om det funnits något) på Ullevi flög all världens väg.
Det var häftigt, det var rysningar - det var helt enkelt den bästa Iron Maiden-konserten jag varit på (detta var min tredje med det engelska hårdrocksbandet som en gång i tiden var förband till mina barndomsfavoriter Kiss).
Topparna är många denna kväll med "The Wicker man", "Hallowed be thy name", "Satellite 15....The final frontier", "Two minutes to midnight", "The Trooper" och såklart även "Fear of the dark" etc etc...
Konserten höll på i exakt en timme och femtioåtta minuter och det var en ren njutning hela vägen.
Förbandet, det andra, var Sabaton med bland annat "Primo Victoria" som gjorde sin största spelning dittills och gjorde det riktigt bra. Perfekt publikuppvärmare på härliga Ullevi - Sveriges största arena.
Det blev en magisk hårdrockskväll i Göteborg och jag är övertygad om att resesällskapet (Albin, Jörgen och Lillen var också väldigt nöjda med kvällen).
Tack Iron Maiden!

// Dennis

Ps. I morgon (söndag 3/7) är det dags igen. Ullevi får återigen besök av mig och Albin plus att älskade Anette följer med den här gången. Hennes första riktigt stora konsert och då blir det kanske det största av alla hårdrocksbanden som finns: Metallica!!!

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Grym konsert!:)

    Jag stod själv på planen, väldigt långt fram. Det var galet! Som en våg drogs man fram och tillbaka. Trycket var enormt! Kramkalas! Fast det var mer en kamp på liv och död. Fick nästan lite lätt panik! Fick gå lite längre bak, där det var mindre folk. Då gick det bättre att njuta av den underbara konserten!:)

    2011-07-02 | 20:34:57
    Bloggadress: http://fotoavhanna.blogspot.com
  • Dennis säger:

    Hej Hanna och tack för din kommentar.

    Det syntes att trycket var hårt på främre led och du gjorde nog klokt i att ta dig lite längre bak i publikhavet.

    Samtidigt som det är häftigt att se vilket tungt tryck Maiden skapar så var det faktiskt så att jag slängde en tanke till de längst fram.

    Härligt med över 56 000 åskådare och vilken fest det var.

    Helt enkelt magnifikt Maiden! :-)

    2011-07-03 | 00:41:10
  • Dennis säger:

    Synd att söndagens konsert inte blev som jag hade tänkt/hoppats på. Just nu känner jag bara besvikelse. Ända sedan tonåren har jag viljat se Metallica live. Det fick jag och det var jäkligt bra - men jag njöt inte.

    2011-07-04 | 15:37:00

Kommentera inlägget här: