Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Snart skarpt läge

Kategori: Arbete

Om exakt en vecka är det riktigt skarpt läge.
Klockan är nu 16.36 och arenan är helt stängd i väntan på att publikentrén ska öppna om 24 minuter.
Skarpt läge blir det redan från torsdagen för min del.
Bland annat ska 25 meter körplåt köras ut, varav varje plåt väger två ton.
Mitt jobb den dagen blir att se till att allt hamnar på centimetern rätt.
Jag inleder torsdagen med att med spray rita upp exakt var scenen ska stå... då menar jag exakt enligt den karta som ritades i april.
När jag och Anette var vid Läckö Slott för att reka arbetet frågade jag hur lång tid arbetet med att rita upp skulle ta för mig som aldrig tidigare har gjort det - "räkna med minst fyra timmar åtminstone", blev svaret.
 
På fredagen, den 18 augusti när konserten ska gå av stapeln på kvällen, börjar jag min arbetsdag redan klockan sex på morgonen.
För sju ska scenen placeras och vecklas ut. Det ser ut lite som Musses semester som man ser på Kalle Anka på julafton. En enorm trailer körs ut på gräset/körplåten och därefter vecklas flaket ut, precis som Musses husvagn.
Man måste se det för att förstå hur coolt det faktiskt är.
Arenan är öppen för allmänheten hela dagen tills vi stänger helt klockan 16 - givetvis får ingen placera sina stolar för att paxa platser utan alla i kön ska ha samma chans att komma längst fram.
Rättvist.
Kom i tid.
Kön brukar börja redan cirka 15.30.
 
Produktionen är enorm.
Arenan kommer fyllas med trailer efter trailer.
De har bland annat med sig en hel barnby som barnen kommer tokälska, de har egen restaurangtrailer med sig till egen personal, artister och musiker - ja, till och med en trailer som är som ett kontor.
Det är mäktigt att skåda, så har man tid över ska man bege sig till Sannerudsvallen för att kika på hur allt byggs upp.
Direkt efter konserten packas allt ner och den sista trailern beräknas lämna arenan cirka klockan 03.15 på natten.
Då ska jag ta en runda för att släcka, packa handdukar som jag ska ta med tillbaka till hotellet vi hyr det av, och larma på... sen slutar jag cirka 03.30... efter en arbetsdag på 21,5 timmar.
 
Och då blir det tomt.
Då är projektet över.
Speakeruppdrag i Degerfors på lördagen.
Speakeruppdrag i Kil på söndagen.
Arbetsdag efter "semestern" på måndagen - och livet rullar vidare som att inget har hänt.
Men det har det.
Mitt största event hittills är du avslutat och förhoppningsvis är huvudproduktionen, artisterna, musikerna, crew och alla mina funktionärer nöjda med min insats.
Det vet jag först klockan 03.30 den 19 augusti - då Sannerudsvallen ser ut som dagen före konserten.
 
Oavsett hur det går så är det både spännande och en inspirerande utmaning att arbeta med en så här stor produktion.
 
 
 
// Dennis

Kommentarer

  • Mor säger:

    💗💗💗

    2017-08-12 | 09:47:58

Kommentera inlägget här: