Fam Johansson-Hall-Rosendahl

I dag dog min morfar

Kategori: Barn & Familj

I dag är det min morfars dödsdag.
Han dog den 20 december 1994.
Jag vill på detta sätt hylla min morfar Henry Johansson, även kallad Säffle-Johansson från boxningskarriären och Stor-Johan (jag kallades för Lill-Johan när morfar levde).
Enligt min kära hustru finns Henry kvar kring mig och ett medium som hon pratat med menar att han beskyddar mig - fortfarande.
Och jag tror på både Anette och mediumet.
Ibland känner jag hans närvaro - mycket nära.
Och fortfarande vill jag ställa fram en extra gröttallrik till julen, då han alltid kom på besök för att äta risgrynsgröt och äta skinkmacka.
Han kom alltid efter Kalle Anka och julklappsutdelningen - det betydde mycket redan då, desto mer i dag.
Morfar fattas och saknas!
 
Mormor Linnea dog den 5 februari 1981. Morfar Henry dog den 20 december 1994.
Bilden är fotograferad av en tavla som sitter på moster Ullas vägg i Vansbro. Bilden
är ett montage från tiden runt 1930.
 
När morfar fyllde 80 år, den 20 maj 1993, var han med i VF:s firarsidor med en
helsida. Medaljen är en av guldmedaljerna från SM.
 
1.     2.
 
3.     4.
Dessa fyra bilder tog jag i Kil onsdagen den 19 december 2012. Förutom
Pekåsflaggan är faktiskt det mesta sig likt i Kil om man jämför med 1994.
Bostadshuset visar var morfar bodde innan han dog, på Västra
Torggatan 1 i Kil. På tredje bilden ser man morfars balkong genom träden.
 
Morfar var duktig i boxning. Han har vunnit två SM-guld även om
detta diplom som alltid hängde i hans sovrum på Västra Torggatan
i Kil visade att han vunnit det vämländska mästerskapet i tungvikt.
 
Vid en intervju under ett reportage fick jag en kvinna att ta fram morfar
i Sveriges dödbok 1901-2009.
 
Saknar dig!
 
// Dennis

Kommentarer

  • farmor säger:

    Det var mycket fint skrevet av dig Dennis, vi ska tända ljus hos dom på julafton,det är viktigt.

    2012-12-20 | 07:16:01

Kommentera inlägget här: