Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Abstinens - VM är slut

Kategori: Fotboll

Sverige hämtade in 0-4-underläge mot Tyskland i Berlin under VM-kvalet till 4-4.
Miraklet i Berlin var ett faktum.
Men det räckte ändå inte för blågult som fick se sig besegrade av Portugal i play-off.
Zlatan och hans kompisar fick därmed titta på när länder som Iran, Algeriet, Honduras och Costa Rica fick vara med de stora pojkarna och leka.
 
Och som det lektes - av Costa Rica.
Mellanamerikanska landet vann sin grupp som egentligen skulle stå mellan Uruguay, England och Italien om vilka två länder som skulle gå vidare till åttondelsfinal. Costa Rica krossade Uruguay (3-1) och vann en tät match mot Italien (1-0) för att avsluta gruppspelet med kryss (0-0) mot England - Italien och England fick leka i tre matcher, sen var det semester för Gerrard och övriga.
Costa Rica blev mitt lag i VM och tog sig vidare även från åttondelen efter straffdrama mot Grekland. Även kvarten gick till straffar, men där var Holland starkast.
 
Tyskland överraskade mig - positivt.
Att de var bra visste vi alla, men så bra som i semifinalen där man förnedrade hemmanationen Brasilien och vann med sjuka 7-1 (!!!) det trodde jag inte.
Visst, Brasilien var under isen efter den tuffa starten man fick i semin. Men det hjälps inte, tyskarna var sjuhelsikes bra - och visade sig sedan få lyfta pokalen efter förlängningsseger mot Argentina.
Lionel Messi skulle frälsa sitt Argentina - han var blek, han var bortplockad av tyskarna, han såg slö ut i försvarsspelet... nej, Messi kom aldrig upp i Maradonas 1986-klass och därför kunde inte Argentina vinna VM 2014.
 
Colombias James Rodriguez vann VM:s skytteliga med sina sex baljor (fyra med vänster fot, ett med höger fot och ett med huvudet). En stjärna är född och kommer dominera världsfotbollen framöver, om han får vara skadefri.
Suarez högg med tänderna för tredje gången i karriären och skaffade sig nio landskampers avstängning och fyra månaders avstängning från all fotboll - till det köpte Barcelona loss honom från Liverpool. Luis Suarez kommer vara Barcas bästa fotbollsspelare när han kommer tillbaka till spel, Messi till trots.
 
Sverige var inte med i VM, men vi spelade 4-4 borta mot världsmästarna i deras borg. På sätt och vis var det ett lyckodrag för en fotbollsidiot som jag ändå får kalla mig att Sverige inte fick biljett till Brasilien. Då kunde man fokusera på hela VM och inte bara de blågula matcherna.
Brasilien 2014 rankar jag som mitt näst bästa VM - det första jag följde slaviskt var 1986 i Mexiko och det VM:et håller fortfarande förstaplatsen.
 
64 VM-matcher är över.
VM 2014 är över.
Jag har förmodligen sett cirka 50 matcher.
Abstinensen kommer bli enorm - det är fyra år till VM i Ryssland.
Fast det är klart, snart (16/8) inleds Premier League 2014/15 och mitt kära Liverpool ska jaga titeln igen.
Och på onsdag inleds försäsongsmatcherna med match mot Bröndby i Köpenhamn - alla LFC:s försäsongsmatcher sänds antingen på Viasat Fotboll eller TV 10.
Så min abstinens behöver inte nå sitt klimax innan nästa spännande fotbollsfest tar sin början.
Fotboll - det är livsglädje det...
 
Tysk guldglädje
6 175 gram 18 karat guld
 
// Dennis
2014-07-14 01:57
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: