Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Stolt och förbannad

Kategori: Barn & Familj

Igår var jag på utvecklingssamtal med Hugo. Det är en konstig känsla att vara så fruktansvärt arg och då otroligt stolt på samma gång. Underläppen darrade av ilska och frustration.
Hugo är så smart, det finns några smartisar i klassen som läraren sa, som Hugo alltid varit en bland, men nu gått om. MEN han pratar bort det! Han stör andra och får nästan inget gjort. Han schabblar bort det... Det är så sjukt frustrerande att veta att han har ovanligt stora kapaciteter och inte förstår sitt eget bästa.
Visst han är bara 9 år, men han förstår så mycket. Han vet. Som hans underbart engagerade lärare sa, "jag kan inte prata på det här sättet med andra barn, men jag jag vet att du förstår." Och precis så är det, han förstår ju!
Att jag är stolt är inget att snacka om. Han har slutledningsförmåga, analytisk och har ett enormt ordförråd och är fantastiskt allmänbildad. Han läser i nivå som en sjätteklassare, han ska få en mer avancerad mattebok, för han själv begärde det, och behöver en utmaning. Han har fått vara med i en specialgrupp, där de "bästa" eleverna i alla treor får fördjupa sig i uppgifter.
Jag kände mig så stolt och glad, jag hoppas ju att det är en mognadssak med koncentrationen och pratet, men han missar så mycket och förstör för andra. Underbara, smarta, duktiga förbaskade unge! // Anette

Kommentarer


Kommentera inlägget här: