Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Liverpool tur och retur - del 5 av 6

Kategori: Krönika

I dag ger jag dig del 5 av 6.
Fram till matchstart kommer jag att berätta ett minne varje dag från min drömresa som jag gjorde i oktober 2009.

Del 5:
Söndagen den 25 oktober 2009.
Den stora dagen.
Matchdagen.
Klockan 14.00 lokal tid (klockan 15.00 i Sverige) var det avspark på Anfield.
LIVERPOOL FC - MANCHESTER UNITED
En av fotbollsvärldens största fotbollsmatcher på klubb- och liganivå.
Ett riktigt klassiskt rivalitetsmöte mellan städerna som bara ligger cirka fem mil i från varandra.
Redan när jag vaknade var jag laddad för match.
Det var ett härligt pirr i kroppen.
I dag var den dagen jag hade längtat efter i dryga tjugo (!) år.
Det var mäktigt.
Det var mäktigt att vakna upp och veta att i dag är det den dagen - i dag är det Liverpool mot Manchester United på Anfield.
Och.
Jag skulle dit.
Det var så sjukt spännande.
Redan vid niotiden tog jag buss nummer 17 mot Anfield.
Jag skulle inte missa någonting av supportrarnas uppladdning.
På klassiska puben "The Albert" visste jag sedan researchen att väldigt många "The Kop-anhängare" samlades inför matchen. Jag visste också att i dag skulle det bli sjukt mycket folk även på puben (det är det säkert varje match), så det gällde att vara där i god tid.
Jag var tidig och redan vid öppnandet av puben blev det knökat där inne. Jag var en av dem. En pint beställde jag för att delta i uppladdningen precis som alla andra. Det sjöngs ramsor jag aldrig tidigare hört. Jag visste att jag var rätt för det sjöngs om Liverpool och alla hade Liverpoolkläder på sig. Det var en häftig syn som jag lite på avstånd sög in och begrundade och beundrade. Jag var en i gänget, en i Liverpoolgänget - det var häftigt.
(texten fortsätter under bilderna)


Klassiska "The Albert". Foto: Dennis Johansson Hall.


Festfesten inför den stora matchen hade sin början inne på klassiska
puben "The Albert". Foto: Dennis Johansson Hall
.

Efter "The Albert" tog jag mig till den delen av arenan dit spelarbussarna skulle komma rullandes. Även vip-gästerna. Kenny Dalglish, Bobby Charlton, Sami Hyppiää, Ian Rush... ja de var många som gick precis intill mig till den speciella vip-entrén. När spelarbussarna kom kom också poliserna och vakterna i massor. Det var hundar och ridande polis - det var ett jäkla säkerhetspådrag kan man säga. Spelarna, främst Liverpoolspelarna, togs emot som hjältar av alla som hade samlats för att bevittna entrén.
Att se Rafael Benitez, Pepe Reina, Fernando Torres med flera stiga ur bussen och rusa in under Anfields läktare var en sjuk upplevelse. Det var som att se galna fans tråna efter stora filmstjärnor.
Spelarna var våra hjältar.
Och.
Mina hjältar.
Nu var det bara två timmar kvar till matchstart och spänningen steg med att spelarna gjort entré till omklädningsrummen.
Det var ett härligt nervpirr som spred sig i kroppen.
Jag var där.
Snart skulle jag se Liverpool-Manchester United.
20 år hade jag väntat.
20 år!


King Kenny. Kenny Dalglish, till vänster, var ännu inte manager för LFC.
Foto: Dennis Johansson Hall
.


Sir Bobby Charlton. Foto: Dennis Johansson Hall.


Liverpools dåvarande stora stjärna, jämte Steven Gerrard, Fernando
Torres klev ur spelarbussen inför massivt publikjubel.
Foto: Dennis Johansson Hall
.

I del 6 i morgon, lördag, har vi kommit till det spännande slutet - matchen: Liverpool-Manchester United!

// Dennis

På lördag är det seriepremiär i Premier League och Liverpool tar emot Sunderland på Anfield klockan 16 (visas på bland annat på Viasat Fotboll).

Kommentarer


Kommentera inlägget här: