Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Liverpool tur och retur - del 3 av 6

Kategori: Krönika

I dag ger jag dig del 3 av 6.
Fram till matchstart kommer jag att berätta ett minne varje dag från min drömresa som jag gjorde i oktober 2009.

Del 3:
Under min promenad runt om arenan (Anfield) så fick jag se det där som jag bara hade sett på tv tidigare.
På andra sidan, sett från The Kop, kom jag till monumentet till minne av offren vid Hillsboroughkatastrofen den 15 april 1989.
Under en match på Sheffield-arenan klämdes 96 Liverpoolsupporters tragiskt till döds (766 personer skadades). Offren var mellan 10-67 år gamla.
Efter katastrofen fylldes arenan Hillsboroughs gräsmatta med blommor, kort, mjukisdjur med mera - på Anfield hölls "gudstjänst och minnesstund" inför fulla läktare.
Liverpool FC och dess supportrar blev än mer förenade med varandra - världen över.
Dagarna innan jag kom till monumentet intill the Shankly gates (läs mer nedan) hade det hållits en minnesstund, då det var 20 år sedan katastrofen hände.
På marken låg kort där det stod (på engelska såklart):
"Mamma, jag glömmer dig aldrig"
"Du fattas mig"
"Saknar dig så oerhört mycket"
etc. etc.
Där fanns också blomarrangemang. Jättefina blomarrangemang gjorda som bokstäver, där det stod: "Mum", "Dad", "Granny" etc.
Att se detta, läsa detta, läsa alla namnen på monumentet blev ett känsligt ögonblick.
Jag blev kvar på platsen väldigt länge och läste på kort, tittade på foton, läste namn och åldrar på monumentet och kände mig som en i Liverpoolfamiljen.
Jag vill minnas att jag grät hela tiden.
Det var ett ögonblick som för alltid kommer finnas med i mina tankar.
De bilderna jag fick med mig på näthinnan kommer jag alltid kunna plocka fram och titta på igen.
Det var fasansfullt, hemskt men ändå så vackert, rogivande och fantastiskt.
Jag minns också att jag riktade mig mot monumentet, utan att egentligen tänka igenom det först, det bara blev så och jag sa till alla namnen på en gång:
"You'll never walk alone"
(texten fortsätter under bilderna)


Tidningarna slog upp den här bilden stort dagen efter katastrofen på
Hillsborough den 15 april 1989. 96 Liverpoolsupportrar klämdes till döds.
Efter katastrofen beslutades det att världens fotbollsarenor skulle ta bort
kravallstaketen och ståplatsläktarna byggdes om till sittplats.


Närstående, supportrar världen över, Liverpool och hela fotbollsvärlden
sörjer de 96 personer som förlorade livet på Hillsborough 1989.


Ett hav av blommor och annat fyllde Anfields gräsmatta dagarna efter
katastrofen på Hillsborough i Sheffield.


Läs ovanstående bildtext.


Allt berättas i texten ovan. Läs den gärna igen.
Foto: Dennis Johansson Hall.


YNWA. Några fransmän tog bilden åt mig.
Foto: Dennis Johansson Hall.

Bredvid monumentet är porten som uppkallats efter den legendariske managern William Shankly (mer känd som Bill Shankly, född den 2 september 1913 och död den 29 september 1981).
"The Shankly Gate".
Det är porten som lagens spelarbussar åker igenom inför matcherna. Det är också porten där alla personer som ska besöka vip-läktaren åker igenom.
Det var Bill Shankly som skapade Liverpools storhetstid. Han satte bland annat upp en tavla i spelartunneln (den väg spelarna tar från omklädningsrum till matchplanen) där det står "This is Anfield" tillsammans med klubbmärket.
De orden skulle tala om för motståndarlaget att på Anfield finns det inte mycket att hämta, här är det Liverppol och dess supportrar som regerar. Men också en påminnelse till de egna spelarna om att med Liverpools klubbmärke på bröstet så spelar man med hjärta för laget och dess supporters.
Bill Shankly står staty utanför The Kop.
Legendaren är också känd för flera citat:
"En del människor tror att fotboll är en fråga om liv och död. Jag avskyr den inställningen. Jag kan försäkra er om att det är mycket allvarligare än så."
(texten fortsätter under bilderna)


Legendaren Bill Shankly står utanför Anfield och vid
ingången till den mäktigt stora supportershoppen. En
engelskman förevigade.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Hemmaspelarna tar på tavlan på vägen ut till matcherna. Bortalagets
spelare blundar. "This is Anfield"

När jag först stigit av buss nummer 17 och samlat mig lite så gick jag direkt till Liverpools kansli och köpte en biljett till arenarundturen och till Liverpool FC:s museum. Oturligt nog var det dagen före match så jag fick inte besöka omklädningsrummen. Så var reglerna.
Men in på arenan fick jag komma, men det var någon timme kvar till den rundturen - jag hann in i Liverpools supportershop på Anfield.
Paradiset.
Magnifikt.
Det var en gigantisk shop med hur mycket kläder, väskor och prylar som helst.
Behöver jag säga att jag trivdes väldigt mycket?
Jag handlade för över 4 000 svenska kronor (men det var det budgeterat inför resan, supportergrejer för maximalt 5 000 kronor).
Det blev tröjor, shorts, matchminnesgrejer, kläder och leksaker till Lovisa, muggar, tavlor, vimplar - oj, vad roligt det var (snacka om svart bälte i shopping).
Tiden sprang i väg väldigt fort och det blev dags att ta sig in på rundturen inne på Anfield.
Det var riktigt nervigt och spännande innan portarna slogs upp för oss.
En guide visade oss runt (beträdde man den magiska gräsmatten skulle man bli arresterad).
När vi kom till The Kop och jag klev upp på läktaren blev jag blödig igen.
Jag började återigen gråta.
Men den här gången lite i smyg men tårarna rann.
Äntligen var jag på The Kop.
The Kop på Anfield Road.
Jag var där dit jag längtat i över 20 år.
Det var så häftigt att få stå på den här arenan.
Att få stå på Anfield Road - i Liverpool.


Oerhört stort ögonblick. Jag står i foten av "The Kop" och i bakgrunden
syns läktaren som jag skulle befinna mig på dagen efter.
En nordirländare förevigade ögonblicket åt mig.
Foto: Dennis Johansson Hall.

I del 4 i morgon, torsdag, får du följa med mig på vad som hände sen.

// Dennis


Några citat av Bill Shankly, den legendariske managern för Liverpool FC:
* Skulle Everton spelat på bakgården, hade jag dragit för rullgardinen.
* När du får bollen vill jag att du ska göra några gubbar o dundra in den i nätet, precis som du brukade göra i Bury," sa Shankly. Lindsay svarade: "Det var inte jag, det var Bobby Kerr." Då vände Shankly sig mot Bob Paisley och sade: "Herregud Bob, vi har värvat fel spelare.
* Om du vill spela för Liverpool måste du vara beredd att springa genom en tegelvägg och komma ut och slåss på andra sidan.
* Där finns två lag i Liverpool...Liverpool och Liverpools reserver.
* Liverpool var gjort för mig, och jag var gjord för Liverpool.
* När jag inte har något bättre att göra så gillar jag att kolla ner i ligatabellen, för att se hur Everton ligger till i år.
* Så du säger att den här grabben har fotboll i blodet? Synd att det inte har runnit ner i fötterna på honom

På lördag är det seriepremiär i Premier League och Liverpool tar emot Sunderland på Anfield klockan 16 (visas på bland annat på Viasat Fotboll).

Kommentarer


Kommentera inlägget här: