Fam Johansson-Hall-Rosendahl

Liverpool tur och retur - del 1 av 6

Kategori: Krönika

På lördag är det seriepremiär i Premier League och Liverpool tar emot Sunderland på Anfield klockan 16 (visas på bland annat på Viasat Fotboll).
Fram till matchstart kommer jag att berätta ett minne varje dag från min drömresa som jag gjorde i oktober 2009.
I dag ger jag del 1 av 6.

Del 1:
Liverpool är inte bara fotboll.
Det är väldigt mycket musik också.
Inte minst väldigt mycket The Beatles.
På stan kan man se flera gula u-båtar och flera av gatorna är rena musikstråk.
The Beatles har förmodligen hjälpt till att göra två gator rejält kända. Abbey Road, den kända LP-plattan där beatlarna går över ett övergångsställe på omslaget. Abbey Road är en gata i nordvästra London. Ännu mer känd är förmodligen Mathew Street i centrala Liverpool, där bland annat superkända källarklubben The Cavern Club har sitt säte.
The Beatles Shop finns det ett par av i staden och en av dem är gigantiskt stor - det finns allt, allt som har med Paul McCartney, John Lennon, Ringo Starr och George Harrison att göra.
Det var riktigt häftigt att inspireras och njuta av stämningen på musikens gator.
Flera av pubarna i stan var helt The Beatles-influerade. Det var tavlor, glas, inredning och musik - allt var The Beatles.
Befinner man sig i Liverpool går man inte obermärkt igenom staden utan att uppleva The Beatles storhet.
Det är en njutning.
The Beatles första spelning i Sverige genomfördes i nuvarande Sundstagymnasiets aula den 25 oktober 1963 (ja det är faktiskt sant), exakt på dagen 46 år innan min stora drömmatch på Anfield.

I del 2, i morgon, ger jag dig "Buss nummer 17 från Queen Square Bus Station".


På den här lilla scenen på The Cavern Club slog The Beatles igenom
en gång i tiden. Man kan läsa alla bandnamnen på väggen på de band
som har spelat på scenen.Jag har också stått på den scenen.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Jag och en svensk Liverpoolsupporter från någonstans i vårt avlånga
land besökte The Cavern Club fredagen den 23 oktober 2009.
Foto: Dennis Johansson Hall (en engelsk herre tog en bild med min kamera).


Väggdekor på The Cavern Club. Foto: Dennis Johansson Hall.


På väg ner i källaren där The Cavern Club finns. Flera trappor ner.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Intill The Cavern Club ligger The Cavern Pub, som är helt fristående
sin större storebror. Foto: Dennis Johansson Hall.


Mathew Street. Resten kan du om du läst texten ovan.
Foto: Dennis Johansson Hall.


Världens största The Beatles-shop. Foto: Dennis Johansson Hall.


Året var 1969 när LP:n "Abbey Road" släpptes. Gatan ligger i nordvästra London,
känd för "Abbey Road studios", The Beatles favoritstudio.

// Dennis

Kommentarer


Kommentera inlägget här: